We fietsen over onverharde paadjes door eindeloze bossen,
langs kabbelend water met fluitende vogels om ons heen. We zijn in het
Ruhrgebied! Dus is er altijd wel het geruis van een snelweg op de achtergrond
of een rokende schoorsteen aan de einder. Afwisselend fietsen we over
fantastische fietspaden door groene parken, langs weilanden met koolzaad, door treurige
woonwijkjes en langs immense fabrieken. Voordeel is dat de konditorei met kuchen
en koffie nooit ver weg is! Het Ruhrgebied is een verrassend fietsgebied, met
prachtige fietspaden langs de Ruhr en het is heel dichtbij.
Onze tocht start in Nijmegen en gaat eerst met een boog
langs de noordzijde van het Ruhrgebied, dan steken we dwars door het Ruhrgebied
naar de Ruhr en volgen die naar het westen. Onze zoon Fosse is inmiddels bijna
twee jaar en volgt ons in zijn fietskar.
De tocht
Dag 1 Nijmegen -
Afferden
Met de trein reizen we naar Nijmegen om daar de LF3 te
volgen richting het zuiden. Al snel fietsen we door de bossen en ligt Fosse als
vanouds te slapen in de kar. Nederland op z’n best! Het is prachtig weer en
fluitend fietsen we over de heuvels rond Groesbeek. Afgelopen winter is er van
fietsen weinig gekomen en dan vergeet je hoe gelukkig je wordt als je op je fiets
zit. En ondertussen het landschap langs ziet glijden. Met een (voor Nederland)
lange afdaling komen we bij de Maas en volgen die richting het zuiden. Onderweg
komen we een aantal boerderijcampings tegen, maar we willen graag nog even
verder. In Afferden houden we het voor gezien voor vandaag. We willen ook nog
wat genieten van het mooie weer op de camping. Een camping (www.campingroland.nl) met veel vaste
staanplaatsen, maar ook een leuk trekkersveldje dat we helemaal voor onszelf
hebben. Het veld ligt vlak naast de speeltuin, daar kan Fosse ook zijn energie
kwijt.
Dag 2 Afferden -
Xanten
’s Morgens druppelt het en dat gaat langzaam over in een
gestage miezer. Het lukt nog net om alles zo’n beetje droog in te pakken, maar
als we van de camping afrijden gaat het echt regenen en dat blijft het de hele
dag doen. Eerst maken we er grappen over, maar we worden er steeds treuriger
van. We zijn doemdenker genoeg om meteen te denken dat het de rest van de week
zo blijft. Vandaag steken we over van de Maas naar de Rijn. Al vrij snel rijden
we Duitsland in en komen erachter dat onze kaart niet goed genoeg is. Normaal
verdwalen we niet gauw, maar hier rijden we steeds fout. Om de goede kleine
weggetjes te vinden valt niet mee. Dus hebben we de keus tussen dwalen over
kleine weggetjes en rijden langs grote drukke wegen waarvan we zeker weten dat
ze de goede kant op gaan. We wisselen het een beetje af. Het landschap is
leuker dan verwacht met bossen en weilanden en af en toe een dorpje. In Xanten
drogen we op in de konditorei en hebben daarna geen zin meer om nat te worden. We
vinden een klein hotelletje in de hoofdstraat. De eigenaresse onthaalt ons
hartelijk ondanks onze verwaterde outfit. De bemodderde fietskar krijgt een
plaatsje in de smalle hal en ook de fietsen kunnen binnenstaan. Xanten is een
leuk stadje met een klein centrum rond een plein met winkeltjes en
restaurantjes.
Dag 3 Xanten - Gahlen
Het is eindelijk weer droog geworden, al is de lucht nog
akelig grijs. We pikken de route langs de Rijn op en rijden door de
uiterwaarden. Bij Wesel steken we de Rijn over en rijden het centrum. Terwijl
we aan de koffie met koek zitten begint zelfs de zon weer te schijnen. Als we
Wesel weer uitrijden verdwalen we opnieuw. Er staan hier zoveel fietsroutebordjes
dat je niet meer weet welke je moet volgen. Met al dat dwalen en zoeken schiet
het ook niet op. Uiteindelijk fietsen we langs een grote fabriek het bos in en
gaan weer de goede kant op. In Krudenburg (een leuk klein plaatsje) ligt Fosse nog
te slapen, maar vlak daarna wordt hij wakker. Dus houden we pauze in Hünxe, dat minder leuk is dan
Krudenburg. Zo gaat het altijd op de fiets, de leuke pauzeplekjes komen nooit
op het moment als je aan pauze toe bent. We picknicken voor de plaatselijke supermarkt
en gaan dan verder door het bosgebied ten zuiden van Hünxe. Op onze (slechte kaart) staat een camping aangegeven zo’n 7
km ten zuidoosten van het dorp. We fietsen prachtig: licht glooiende heuvels,
dravende paarden en in de verte van die typische tafelbergen van mijnafval.
Maar wel totaal de verkeerde kant op zo blijkt even later. De camping blijkt
helaas ook niet veel soeps, half verlaten en naast een amateurvliegveld. Door
hetzelfde bos (dat we nu van alle kanten hebben bekeken) fietsen we door naar
het noorden en vinden langs de Lippe in de buurt bij Gahlen een camping. Ook
deze camping is niet geweldig, maar we zijn tenminste niet de enige. We staan
op het plekje van de beheerster en vlak onder een druk autoviaduct, maar we zijn
al lang blij als de tent staat. Fosse kan ronddollen en wij kunnen warm douchen.
Dag 4 Gahlen - Haltern am See
Onze buurvrouw heeft verse broodjes geregeld bij de bakker,
dus zo slecht is de camping ook weer niet. We volgen vandaag de Romeinen naar het
oosten over de Römerroute. Langs
het Wesel-Datteln-Kanal fietsen we naar Dorsten. Op de markt in Dorsten drinken
we op een terras koffie. We wanen ons op een Mediteraans dropsplein, maar dat
komt vooral door de cafébaas die ons in het Italiaans aanspreekt en speciaal
voor ons croissantjes bij de bakker gaat halen. Ook hier hebben we moeite met
het vinden van de goede weg als we het stadje verlaten. Vlak buiten het stadje
stoppen we nog een keer bij een moerassig natuurgebiedje. De mijnbouw heeft
hier voor verzakkingen gezorgd, waardoor het land onder water is gelopen. Dat
is typisch Ruhrgebied. De industrie heeft het landschap verwoest, maar ook
gezorgd voor nieuwe landschappen. Vanaf een verhoging hebben we mooi uitzicht
over het moeras. We gaan verder over veelal onverharde weggetjes door bos en
veld. Het Ruhrgebied voelt even heel ver weg. In Haltern am See krijgen we een
echt vakantiegevoel. Het plaatsje ligt aan een groot meer, waar zelfs een
veerbootje rondvaart. De camping ligt aan de oostzijde van het meer en is weer
van het type met veel vaste staanplaatsen.
Dag 5 rustdag Haltern
am See
We klooien een dagje op de camping. Het enige dat we doen is
even naar een kleine uitspanning verderop fietsen, waar wij biertjes kunnen
drinken onder de bomen en Fosse kan spelen in de speeltuin.
Dag 6 Haltern am See
- Dortmund
We fietsen door het bos weer verder. Tot Flaesheim langs een
wat drukkere weg, maar daarna over kleine onverharde paadjes door het bos. Een
eindeloos bos zo lijkt het, maar dat komt misschien ook doordat we weer eens om
rijden. Als we het bos uitrijden komen we bij het Wesel-Datteln-Kanal. De route
is hier in ieder geval weer duidelijk: tot Datteln alleen maar het water
volgen! In Datteln drinken we koffie, met voor de deur een speelgoedtrein waar
Fosse zich in vermaakt. Een eindje voorbij Datteln is het Schiffshebewerk
Henrichenburg. Een oude scheepslift dat nu een museum is geworden. Het is echt
een kathedraal voor schepen. Bij de museumwinkel kopen we een goed route boekje
(zie bij de tips). Vanaf nu hopen we minder te verdwalen! Net als we fluitend
fietsen langs het Dortmund-Ems-kanal komen we bij een wegopbreking. De
omleiding staat zo slecht aangegeven dat we even later mopperend over een karrenpad
door de weilanden hobbelen. Met onze nieuwe kaarten uit het boekje hebben we
gelukkig snel weer uitgeplozen waar we zijn. Langs de Emscher fietsen we
verder. De route langs deze rivier staat perfect aangegeven. Rivier is trouwens
een groot woord, want het water is geheel gekanaliseerd. Toch is het mooi
fietsen, want de oevers zijn helemaal begroeid. Er staan bij elke zijweg
dwarshekjes, waar we met de fietskar maar net tussendoor passen. Joanne wordt
steeds handiger in het slalommen ertussendoor. Bij Kokerei Hansa houden we
pauze. Dit is een fabriek waar ze ijzer produceerden en die nu een museum is
geworden. Het is leuk om tussen de oude fabrieksgebouwen door te slenteren.
We fietsen door naar Dortmund. Bij de informatie tegenover
het station helpen ze ons met het vinden van een hotel. Het hotel (Mercure
Hotel Dortmund City) ligt midden in het centrum. In eerste instantie vormt de
stalling van de fietsen een probleem. Dat moet maar in de parkeergarage of bij
het station, vindt de man van het hotel. In de parkeergarage zijn ze het daar
helaas niet mee eens en bij het station is geen stalling. Als ik uiteindelijk
voorstel om de fietsen mee te nemen naar onze kamer dan is dat gelukkig goed.
Die kamer is gelukkig zo groot dat we ook nu nog alle ruimte hebben.
Dag 7 Dortmund -
Hattingen
Het ontbijt in het hotel is erg duur, maar onder het hotel
zit een konditorei die al vroeg open is. Nadat we het centrum van Dortmund kort
bekijken, stappen we weer op de fiets. We fietsen richting het westen en pikken
daar de fietsroute uit ons gidsje weer op. We kiezen voor de route richting de
Ruhr. Het ene moment fietsen we door woonbuurtjes en het andere door een park
met een landhuis en weilanden met een weids uitzicht. Bij Witten komen we bij
de Ruhr. Hier lopen prachtige fietspaden langs de oever. We zijn alleen niet de
enige die ze hebben ontdekt. Het is opeens beredruk! Vanmorgen kwamen we bijna
niemand tegen en hier lijkt iedereen uit het Ruhrgebied rond te fietsen. Gek
eigenlijk want vanmorgen was het ook prachtig fietsen. Bij het pontje dat we
even later nemen staat zelfs een heuse file van fietsers. Het gaat er
gemoedelijk aan toe. Dropjes worden gedeeld met medefietsers. Ook aan de
overkant is het een drukte van belang: mensen picknicken, skeeleren, fietsen en
ook op het water zijn mensen aan het zeilen en roeien. Super om hier te
fietsen, maar een doordeweekse dag uitkiezen was waarschijnlijk handiger
geweest. Bij Hattingen vinden we een plekje voor de tent met uitzicht op het
water, maar wel vlak naast een enorm autoviaduct. Toch is dit één van de
leukere campings van deze vakantie.
Dag 8 Hattingen -
Werden
We besluiten vroeg te vertrekken om de grootste drukte voor
te zijn. Terwijl we de tent inpakken komen er al meerdere hardlopers langs over
het fietspad, we zullen ook nu niet de enige zijn. Ook langs de Ruhr liggen
allerlei bijzondere industriecomplexen, zoals het industriemuseum Henrichshütte (vlak voorbij Hattingen). Het is nog te
vroeg voor een bezoek dus zien we alleen de buitenkant. Het spoorwegmuseum (een
paar kilometer verder) slaan we over omdat Fosse daar nog een beetje te klein
voor is. Het is relaxt fietsen vandaag. De route is gemakkelijk te volgen en er
zijn weinig hoogteverschillen. We volgen het water van de Ruhr. Soms is het
smal als een echte rivier, maar soms ook zo breed als een klein meer. Dit is
echt een superroute om te fietsen met kleine kinderen. Eigenlijk willen we best
nog een stukje doorfietsen, maar in Werden stappen we op de trein zodat we nog
voor het avondeten thuis kunnen zijn.
Heen- en terugreis
Heen zijn we naar Nijmegen gegaan met de trein. Voor ons is
dat een directe verbinding en dus een comfortabele reis, waarbij de fietsen en
de kar in de dubbeldekker prima passen. Het betekende wel een iets langere
aanloop per fiets naar het Ruhrgebied.
Op de terugweg reisden we via Venlo. Dit is ook de beste
optie als je met fiets en trein echt in het Ruhrgebied wilt komen. De trein
tussen Venlo en het Ruhrgebied (o.a. Dusseldorf) had ruime fietsplaatsen. Enig
nadeel was dat bij de ingang van de trein een paaltje in het midden staat. Het
lukte gelukkig om de fietskar zonder in te klappen hierover heen te tillen. Het
Ruhrgebied is goed ontsloten met treinen, dus je kunt in principe overal uit-
en opstappen. Onze ervaring met de S-bahn was niet zo fijn. De S-bahn is een
soort kruising tussen stoptrein en metro. Je mag je fiets meenemen, maar er is
niet echt plek voor. Je moet gewoon bij de entree blijven staan en je fiets
vasthouden. Met twee fietsen en een fietskar inclusief huilend kind dat alleen
maar roept: Uit! Uit! UIT!, is dat geen pretje.
Tips
- Een goede kaart is onontbeerlijk. Wij konden uiteindelijk de weg prima vinden met het gidsje: Route der Industriekultur, per Rad (uitgever: Regionaalverband Ruhr, ISBN 978-3-932-165-57-3, www.route-industriekultur.de). Naast heldere kaarten 1:50.000 staat hier ook veel informatie in over allerlei Industrieel erfgoed dat je onderweg tegenkomt, van treinmuseum tot gashouder. Verder staan er een aantal tips in om te overnachten al is deze lijst niet heel uitgebreid.
- In het Ruhrgebied zelf zijn eigenlijk geen campings. Langs de Ruhr (aan de zuidzijde van het Ruhrgebied) wel. De campings waar wij zijn geweest waren niet bijzonder leuk en werden gedomineerd door vaste staanplaatsen.
Paklijst
Fietsen: Snel Expedition.
Fietskar: Chariot Cougar 2.
Tent: Hilleberg Keron 4 GT met grondzeil.
Fietstassen: voor- en achtertassen van Ortlieb
en één rol (met alle matjes en slaapzakken).
Bedje: Tatteljeewieg.
Reisschema
dag 1: treinreis naar Nijmegen en fietsen Nijmegen -
Afferden (38 km)
dag 2: fietsen Afferden - Xanten (46 km)
dag 3: fietsen Xanten - Gahlen (63 km)
dag 4: fietsen Gahlen - Haltern am See (37 km)
dag 5: rustdag
dag 6: fietsen Haltern am See - Dortmund (56 km)
dag 7: fietsen Dortmund - Hattingen (40 km)
dag 8: fietsen Hattingen - Werden (40 km) en treinreis naar
huis
Geen opmerkingen:
Een reactie posten