vrijdag 24 oktober 2014

Interrailen 2.0

We gaan interrailen, maar dan een beetje anders. Ging ik vroeger een zomer op pad met rugzak en een gouden heuptasje (ja het waren de jaren tachtig). Al slapend in de trein reisde ik van zonder enkel plan van Marokko tot Noorwegen. Nu gaan we op  stedentrip in de winter en hebben we ook onze zoon van zeven mee. Dat vraagt iets meer planning en een iets rustiger tempo. Om de paar dagen verhuizen we naar een andere stad. Toch blijft het principe hetzelfde, we zwerven per trein. Voor het gemak hebben we wel de rugzak en het heuptasje vervangen voor een rolkoffertje.

Vrijdag 16.45 Amsterdam
Direct na school stappen we op Amsterdam Centraal in de Thalys. In drie uur zoeven we naar Parijs. We rollen onze koffers het Gare du Nord uit en staan direct voor ons hotel. Dit gaat wel heel makkelijk… In pyjama leunen we uit ons hotelraam te kijken naar de drukte van de stationsstraat beneden. Taxi’s racen voorbij, mannen staan op straat te praten en bussen komen en gaan.

Zaterdag 9.00 Parijs
We hebben één dag in Parijs voordat we vanavond de nachttrein naar het zuiden nemen. De bagage gaat in een kluisje op Gare du Austerlitz. In de stationshal bekijken we de kaart van Parijs. Interrailen met de familie betekent keuzes maken en familievergaderingen. Bij een koffie met croissant wordt onderhandeld. De Eiffeltoren staat hoog op het lijstje en wordt ons belangrijkste doel. Het is druk voor de liften, maar de rij voor de trap is niet zo lang. Het waait op de eerste etage en het is koud. Volgende stop is de Champs Elysee. Volgens reisgenoten uit de trein zit de Kerstman vandaag bij de Citroen dealer. De auto’s maken meer indruk op Fosse dan de goeie man uit het noorden. We lopen verder langs de drukke straat, waar het vol staat met kerstkraampjes. Bij het Grand Palais worden we verleid door lichtjes die door de koepel naar buiten schijnen. Tijdens de kerstvakantie is in het grote gebouw het Joux de Fete. Een indoorkermis met ouderwetse attracties als een cakewalk en een zweefmolen. Niet veel later zitten we op angstaanjagende hoogte in het reuzenrad, dat maar net in het oude gebouw past. We hebben een sprookjesachtig uitzicht: door de glazen koepel zien we de zon ondergaan achter de Eiffeltoren. De lucht kleurt roze, de Eiffeltoren flonkert op het hele uur.

Zondag 10.00 San Sebastian
Van de winter zijn we vannacht naar het voorjaar getreind. De zon voelt warm, de palmen wuiven op het stationspleintje van San Sebastian. Op een terrasje nuttigen we ons eerste Spaanse ontbijt: tostadas met caffee con leche en colacao. Op het pleintje wordt de stad net wakker, mensen komen langs voor vers brood en het leven besproken bij een kop koffie bij de tafeltjes om ons heen. Met onze koffertjes rollen we verder over de boulevard langs het strand. De oude binnenstad stad ligt tussen twee baaien. De zee, beter gezegd, de oceaan is altijd dichtbij. De golven rollen met grof geweld tegen de kust. Zelfs in december zwemmen er mensen en zijn er surfers aan het spelen op de golven. Op de boulevard komen de twee werelden van oceaan en stad samen. Keuvelende families in bontmantel genieten van de zangeres en de snoepkraam. Ertussendoor lopen surfers in wetsuit en een plank onder de arm op weg naar de perfecte golf.

Maandag 17:00 Ergens op de hoogvlakte van Castilië
De trein staat stil in niemandsland. Al een uur zien we buiten een kale vlakte met in de verte een klein huisje. Zouden we nog gaan rijden? Het is kerstavond en we zijn op weg naar Madrid. Mensen giechelen en beginnen zenuwachtig te worden. Thuis staat het kerstmaal en de bijbehorende familie te wachten te wachten. De toch al lange tocht naar Madrid van vandaag lijkt eindeloos te worden. We spelen nog maar eens een spelletje en zoeken nog iets te eten in de tas. Gejuich stijgt op als de trein weer gaat rijden. We hoeven vannacht niet aan te kloppen voor een slaapplaats in de stal.

Woensdag 13.00 Madrid
We fietsen door Madrid Rio. Een park dat bovenop een snelweg is aangelegd. We fietsen van speeltuin tot speeltuin en van barretje tot barretje. Echt opschieten doet het niet. Het is meer flaneren op de fiets. Zo te zien is dat een Spaanse uitvinding, want we zijn niet de enige. Na de koffie met churo’s wordt het tijd voor een goede siesta. Bij een vijvertje eten we gegrilde groente en patatas bravas. Kerst in Madrid bestaat bij ons voornamelijk uit eten, niet veel anders dan thuis.

Vrijdag 16.00 Valencia
In anderhalf uur zijn we van Madrid naar Valencia gesjeesd. Ook hier genieten we vooral van de parken. Dwars door de stad ligt een park op de plek waar vroeger de rivier lag. We lopen onder bruggen en komen langs palmen en sinaasappelbomen. In het park ligt de reus uit Gullivers travels. De mensen die de reus beklimmen zijn net lilliputters. Aan alle kanten kun je naar boven klimmen en naar beneden glijden. Zomers schijn je hier overdag niet te kunnen glijden zonder brandwonden op te lopen.
Iets verderop is de speeltuin van Calatrava. De architect heeft zich hier mogen uitleven met een hele verzameling gebouwen. Een spaceachtig geheel met grote witte gebouwen en strakke blauwe vijvers. Fosse is enthousiast, hij vindt het net een starwarsvliegtuig. Niet veel verder is het strand. Het is warm genoeg om op het lege strand kastelen te bouwen en te doezelen in de zon.

Woensdag 14.00 Barcelona
Parc Guel is druk. Een stroom toeristen loopt naar het park. Pingelaars op gitaren staan onder de arcades en mannetjes met salamanders en flamencopoppetjes hebben een kleedjes op de trappen gelegd. Barcelona is echt overstroomd met toeristen. Bij elke attractie staan lange rijen. Dus maken we lange wandeltochten door de stad en als we moe zijn gaan we spelletjes spelen bij de Applestore.

Zaterdag 18:00 Cerbere
We zitten op een bankje op Place de la Republique in Cerbere. Om ons heen een klein supermarktje, grote platanen met kerstversiering en kleine huisjes met een verlaten boulangerie en bar die zomers waarschijnlijk floreren. Hoog boven ons torent het spoor naar Spanje, de omroeper van het station is hier beneden te horen. We moeten wachten op de trein. Je goed kunnen vervelen is vakantievermaak. We vinden een nieuw spel uit: ieder krijgt een bergje m&m’s en je mag pas één opeten als je een auto hebt gespot met dezelfde kleur.

Maandag 12.00 Parijs
We zijn weer terug in de winter. Handschoenen en mutsen zijn onderuit de koffer gehaald. In de Thalys naar huis maken we de rekening op. Onze hoofden zitten vol indrukken. De steden lopen in elkaar over. Vooral de kleinere steden zijn ons goed bevallen. Die zijn overzichtelijker en minder druk. Het is leuk om samen op reis veel te zien. Samen reizen betekent ook samen beslissen. Proberen om het eenvoudig te houden, niet alles willen zien, maar keuzes maken.