zaterdag 18 mei 2013

Wandelen in het Pieninski Nationalpark (Polen)


Met bungelende benen zoeven we hoog over de rivier in de stoeltjeslift. We nemen de lift omhoog vanuit Szczawnica. Boven komen de witte pieken van de Tatra in zicht, voor de rest groene heuvels aan alle kanten. De rivier de Dunajec ligt ergens in de diepte onder ons. Het kleine skigebiedje is nu een zomerrodelbaan. Dolle pret! Joanne en Fosse gaan voorop. Je hoeft niet te remmen hoor roepen ze achterom naar mij. Als ik even later in het kleine karretje over de baan sjees, trek ik bij de eerste bocht al aan de hendel om te remmen.

Dan lopen we over de kale groene piste naar de top van het kleine skigebiedje. Je komt hier op de grens van Polen en Slowakije. Een steil pad loopt over de grens naar beneden. Om de zoveel meter staat een grenspaaltje. Op de ene kant een S en op de andere kant een P. Mam, ik loop nu in Polen hoor! Oke, dan ga ik door Slowakije. In het begin moeten we klimmen en klauteren daarna wordt het vooral modderig. Het pad wordt steeds beter naar mate je verder afdaalt. Langs een klein beekje dalen we naar de Dunajec. Via de wandelpromenade langs de rivier lopen we terug naar het begin punt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten