vrijdag 20 januari 2012

Fietsen in het Ruhrgebied


We fietsen over onverharde paadjes door eindeloze bossen, langs kabbelend water met fluitende vogels om ons heen. We zijn in het Ruhrgebied! Dus is er altijd wel het geruis van een snelweg op de achtergrond of een rokende schoorsteen aan de einder. Afwisselend fietsen we over fantastische fietspaden door groene parken, langs weilanden met koolzaad, door treurige woonwijkjes en langs immense fabrieken. Voordeel is dat de konditorei met kuchen en koffie nooit ver weg is! Het Ruhrgebied is een verrassend fietsgebied, met prachtige fietspaden langs de Ruhr en het is heel dichtbij.
Onze tocht start in Nijmegen en gaat eerst met een boog langs de noordzijde van het Ruhrgebied, dan steken we dwars door het Ruhrgebied naar de Ruhr en volgen die naar het westen. Onze zoon Fosse is inmiddels bijna twee jaar en volgt ons in zijn fietskar.


De tocht

Dag 1 Nijmegen - Afferden
Met de trein reizen we naar Nijmegen om daar de LF3 te volgen richting het zuiden. Al snel fietsen we door de bossen en ligt Fosse als vanouds te slapen in de kar. Nederland op z’n best! Het is prachtig weer en fluitend fietsen we over de heuvels rond Groesbeek. Afgelopen winter is er van fietsen weinig gekomen en dan vergeet je hoe gelukkig je wordt als je op je fiets zit. En ondertussen het landschap langs ziet glijden. Met een (voor Nederland) lange afdaling komen we bij de Maas en volgen die richting het zuiden. Onderweg komen we een aantal boerderijcampings tegen, maar we willen graag nog even verder. In Afferden houden we het voor gezien voor vandaag. We willen ook nog wat genieten van het mooie weer op de camping. Een camping (www.campingroland.nl) met veel vaste staanplaatsen, maar ook een leuk trekkersveldje dat we helemaal voor onszelf hebben. Het veld ligt vlak naast de speeltuin, daar kan Fosse ook zijn energie kwijt.

Dag 2 Afferden - Xanten
’s Morgens druppelt het en dat gaat langzaam over in een gestage miezer. Het lukt nog net om alles zo’n beetje droog in te pakken, maar als we van de camping afrijden gaat het echt regenen en dat blijft het de hele dag doen. Eerst maken we er grappen over, maar we worden er steeds treuriger van. We zijn doemdenker genoeg om meteen te denken dat het de rest van de week zo blijft. Vandaag steken we over van de Maas naar de Rijn. Al vrij snel rijden we Duitsland in en komen erachter dat onze kaart niet goed genoeg is. Normaal verdwalen we niet gauw, maar hier rijden we steeds fout. Om de goede kleine weggetjes te vinden valt niet mee. Dus hebben we de keus tussen dwalen over kleine weggetjes en rijden langs grote drukke wegen waarvan we zeker weten dat ze de goede kant op gaan. We wisselen het een beetje af. Het landschap is leuker dan verwacht met bossen en weilanden en af en toe een dorpje. In Xanten drogen we op in de konditorei en hebben daarna geen zin meer om nat te worden. We vinden een klein hotelletje in de hoofdstraat. De eigenaresse onthaalt ons hartelijk ondanks onze verwaterde outfit. De bemodderde fietskar krijgt een plaatsje in de smalle hal en ook de fietsen kunnen binnenstaan. Xanten is een leuk stadje met een klein centrum rond een plein met winkeltjes en restaurantjes.

Dag 3 Xanten - Gahlen
Het is eindelijk weer droog geworden, al is de lucht nog akelig grijs. We pikken de route langs de Rijn op en rijden door de uiterwaarden. Bij Wesel steken we de Rijn over en rijden het centrum. Terwijl we aan de koffie met koek zitten begint zelfs de zon weer te schijnen. Als we Wesel weer uitrijden verdwalen we opnieuw. Er staan hier zoveel fietsroutebordjes dat je niet meer weet welke je moet volgen. Met al dat dwalen en zoeken schiet het ook niet op. Uiteindelijk fietsen we langs een grote fabriek het bos in en gaan weer de goede kant op. In Krudenburg (een leuk klein plaatsje) ligt Fosse nog te slapen, maar vlak daarna wordt hij wakker. Dus houden we pauze in Hünxe, dat minder leuk is dan Krudenburg. Zo gaat het altijd op de fiets, de leuke pauzeplekjes komen nooit op het moment als je aan pauze toe bent. We picknicken voor de plaatselijke supermarkt en gaan dan verder door het bosgebied ten zuiden van Hünxe. Op onze (slechte kaart) staat een camping aangegeven zo’n 7 km ten zuidoosten van het dorp. We fietsen prachtig: licht glooiende heuvels, dravende paarden en in de verte van die typische tafelbergen van mijnafval. Maar wel totaal de verkeerde kant op zo blijkt even later. De camping blijkt helaas ook niet veel soeps, half verlaten en naast een amateurvliegveld. Door hetzelfde bos (dat we nu van alle kanten hebben bekeken) fietsen we door naar het noorden en vinden langs de Lippe in de buurt bij Gahlen een camping. Ook deze camping is niet geweldig, maar we zijn tenminste niet de enige. We staan op het plekje van de beheerster en vlak onder een druk autoviaduct, maar we zijn al lang blij als de tent staat. Fosse kan ronddollen en wij kunnen warm douchen.

Dag 4 Gahlen - Haltern am See
Onze buurvrouw heeft verse broodjes geregeld bij de bakker, dus zo slecht is de camping ook weer niet. We volgen vandaag de Romeinen naar het oosten over de Römerroute. Langs het Wesel-Datteln-Kanal fietsen we naar Dorsten. Op de markt in Dorsten drinken we op een terras koffie. We wanen ons op een Mediteraans dropsplein, maar dat komt vooral door de cafébaas die ons in het Italiaans aanspreekt en speciaal voor ons croissantjes bij de bakker gaat halen. Ook hier hebben we moeite met het vinden van de goede weg als we het stadje verlaten. Vlak buiten het stadje stoppen we nog een keer bij een moerassig natuurgebiedje. De mijnbouw heeft hier voor verzakkingen gezorgd, waardoor het land onder water is gelopen. Dat is typisch Ruhrgebied. De industrie heeft het landschap verwoest, maar ook gezorgd voor nieuwe landschappen. Vanaf een verhoging hebben we mooi uitzicht over het moeras. We gaan verder over veelal onverharde weggetjes door bos en veld. Het Ruhrgebied voelt even heel ver weg. In Haltern am See krijgen we een echt vakantiegevoel. Het plaatsje ligt aan een groot meer, waar zelfs een veerbootje rondvaart. De camping ligt aan de oostzijde van het meer en is weer van het type met veel vaste staanplaatsen.

Dag 5 rustdag Haltern am See
We klooien een dagje op de camping. Het enige dat we doen is even naar een kleine uitspanning verderop fietsen, waar wij biertjes kunnen drinken onder de bomen en Fosse kan spelen in de speeltuin.

Dag 6 Haltern am See - Dortmund
We fietsen door het bos weer verder. Tot Flaesheim langs een wat drukkere weg, maar daarna over kleine onverharde paadjes door het bos. Een eindeloos bos zo lijkt het, maar dat komt misschien ook doordat we weer eens om rijden. Als we het bos uitrijden komen we bij het Wesel-Datteln-Kanal. De route is hier in ieder geval weer duidelijk: tot Datteln alleen maar het water volgen! In Datteln drinken we koffie, met voor de deur een speelgoedtrein waar Fosse zich in vermaakt. Een eindje voorbij Datteln is het Schiffshebewerk Henrichenburg. Een oude scheepslift dat nu een museum is geworden. Het is echt een kathedraal voor schepen. Bij de museumwinkel kopen we een goed route boekje (zie bij de tips). Vanaf nu hopen we minder te verdwalen! Net als we fluitend fietsen langs het Dortmund-Ems-kanal komen we bij een wegopbreking. De omleiding staat zo slecht aangegeven dat we even later mopperend over een karrenpad door de weilanden hobbelen. Met onze nieuwe kaarten uit het boekje hebben we gelukkig snel weer uitgeplozen waar we zijn. Langs de Emscher fietsen we verder. De route langs deze rivier staat perfect aangegeven. Rivier is trouwens een groot woord, want het water is geheel gekanaliseerd. Toch is het mooi fietsen, want de oevers zijn helemaal begroeid. Er staan bij elke zijweg dwarshekjes, waar we met de fietskar maar net tussendoor passen. Joanne wordt steeds handiger in het slalommen ertussendoor. Bij Kokerei Hansa houden we pauze. Dit is een fabriek waar ze ijzer produceerden en die nu een museum is geworden. Het is leuk om tussen de oude fabrieksgebouwen door te slenteren.
We fietsen door naar Dortmund. Bij de informatie tegenover het station helpen ze ons met het vinden van een hotel. Het hotel (Mercure Hotel Dortmund City) ligt midden in het centrum. In eerste instantie vormt de stalling van de fietsen een probleem. Dat moet maar in de parkeergarage of bij het station, vindt de man van het hotel. In de parkeergarage zijn ze het daar helaas niet mee eens en bij het station is geen stalling. Als ik uiteindelijk voorstel om de fietsen mee te nemen naar onze kamer dan is dat gelukkig goed. Die kamer is gelukkig zo groot dat we ook nu nog alle ruimte hebben.

Dag 7 Dortmund - Hattingen
Het ontbijt in het hotel is erg duur, maar onder het hotel zit een konditorei die al vroeg open is. Nadat we het centrum van Dortmund kort bekijken, stappen we weer op de fiets. We fietsen richting het westen en pikken daar de fietsroute uit ons gidsje weer op. We kiezen voor de route richting de Ruhr. Het ene moment fietsen we door woonbuurtjes en het andere door een park met een landhuis en weilanden met een weids uitzicht. Bij Witten komen we bij de Ruhr. Hier lopen prachtige fietspaden langs de oever. We zijn alleen niet de enige die ze hebben ontdekt. Het is opeens beredruk! Vanmorgen kwamen we bijna niemand tegen en hier lijkt iedereen uit het Ruhrgebied rond te fietsen. Gek eigenlijk want vanmorgen was het ook prachtig fietsen. Bij het pontje dat we even later nemen staat zelfs een heuse file van fietsers. Het gaat er gemoedelijk aan toe. Dropjes worden gedeeld met medefietsers. Ook aan de overkant is het een drukte van belang: mensen picknicken, skeeleren, fietsen en ook op het water zijn mensen aan het zeilen en roeien. Super om hier te fietsen, maar een doordeweekse dag uitkiezen was waarschijnlijk handiger geweest. Bij Hattingen vinden we een plekje voor de tent met uitzicht op het water, maar wel vlak naast een enorm autoviaduct. Toch is dit één van de leukere campings van deze vakantie.

Dag 8 Hattingen - Werden
We besluiten vroeg te vertrekken om de grootste drukte voor te zijn. Terwijl we de tent inpakken komen er al meerdere hardlopers langs over het fietspad, we zullen ook nu niet de enige zijn. Ook langs de Ruhr liggen allerlei bijzondere industriecomplexen, zoals het industriemuseum Henrichshütte (vlak voorbij Hattingen). Het is nog te vroeg voor een bezoek dus zien we alleen de buitenkant. Het spoorwegmuseum (een paar kilometer verder) slaan we over omdat Fosse daar nog een beetje te klein voor is. Het is relaxt fietsen vandaag. De route is gemakkelijk te volgen en er zijn weinig hoogteverschillen. We volgen het water van de Ruhr. Soms is het smal als een echte rivier, maar soms ook zo breed als een klein meer. Dit is echt een superroute om te fietsen met kleine kinderen. Eigenlijk willen we best nog een stukje doorfietsen, maar in Werden stappen we op de trein zodat we nog voor het avondeten thuis kunnen zijn.

Heen- en terugreis
Heen zijn we naar Nijmegen gegaan met de trein. Voor ons is dat een directe verbinding en dus een comfortabele reis, waarbij de fietsen en de kar in de dubbeldekker prima passen. Het betekende wel een iets langere aanloop per fiets naar het Ruhrgebied.
Op de terugweg reisden we via Venlo. Dit is ook de beste optie als je met fiets en trein echt in het Ruhrgebied wilt komen. De trein tussen Venlo en het Ruhrgebied (o.a. Dusseldorf) had ruime fietsplaatsen. Enig nadeel was dat bij de ingang van de trein een paaltje in het midden staat. Het lukte gelukkig om de fietskar zonder in te klappen hierover heen te tillen. Het Ruhrgebied is goed ontsloten met treinen, dus je kunt in principe overal uit- en opstappen. Onze ervaring met de S-bahn was niet zo fijn. De S-bahn is een soort kruising tussen stoptrein en metro. Je mag je fiets meenemen, maar er is niet echt plek voor. Je moet gewoon bij de entree blijven staan en je fiets vasthouden. Met twee fietsen en een fietskar inclusief huilend kind dat alleen maar roept: Uit! Uit! UIT!, is dat geen pretje.

Tips
  • Een goede kaart is onontbeerlijk. Wij konden uiteindelijk de weg prima vinden met het gidsje: Route der Industriekultur, per Rad (uitgever: Regionaalverband Ruhr, ISBN 978-3-932-165-57-3, www.route-industriekultur.de). Naast heldere kaarten 1:50.000 staat hier ook veel informatie in over allerlei Industrieel erfgoed dat je onderweg tegenkomt, van treinmuseum tot gashouder. Verder staan er een aantal tips in om te overnachten al is deze lijst niet heel uitgebreid.
  • In het Ruhrgebied zelf zijn eigenlijk geen campings. Langs de Ruhr (aan de zuidzijde van het Ruhrgebied) wel. De campings waar wij zijn geweest waren niet bijzonder leuk en werden gedomineerd door vaste staanplaatsen. 
Paklijst
 Fietsen: Snel Expedition.
Fietskar: Chariot Cougar 2.
Tent: Hilleberg Keron 4 GT met grondzeil.
Fietstassen: voor- en achtertassen van Ortlieb en één rol (met alle matjes en slaapzakken).
Bedje: Tatteljeewieg.

Reisschema
dag 1: treinreis naar Nijmegen en fietsen Nijmegen - Afferden (38 km)
dag 2: fietsen Afferden - Xanten (46 km)
dag 3: fietsen Xanten - Gahlen (63 km)
dag 4: fietsen Gahlen - Haltern am See (37 km)
dag 5: rustdag
dag 6: fietsen Haltern am See - Dortmund (56 km)
dag 7: fietsen Dortmund - Hattingen (40 km)
dag 8: fietsen Hattingen - Werden (40 km) en treinreis naar huis

Geen opmerkingen:

Een reactie posten